Rolls-Royce med kontrakt på brønnbåt til Færøyene
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Rolls-Royce har signert kontrakt om levering av design og utstyr til en brønnbåt som skal bygges for rederiet Bakkafrost på Færøyene av det tyrkiske verftet Tersan. Kontraktsverdien på leveransene er på cirka 60 millioner kroner.
Brønnbåten er av Rolls-Royce design, type NVC 386, med den karakteristiske Wave Piercing baugen, som reduserer bølgemotstanden med opp mot ti prosent sammenlignet med konvensjonelle bauger. Fordi man kan holde farten oppe, også i grov sjø, kan seilingsplan og leveringstider holdes uten å måtte bruke ekstra drivstoff.
– Bakkafrost får en helt ny hverdag med dette nyskapende fartøyet, sier Monrad Hide, leder for avdelingen for fiske- og spesialfartøy i Rolls-Royce. – Både kvalitet, kapasitet, komfort og miljømessige hensyn er uten sidestykke. Et stort utviklingsarbeid ligger bak. CDF-analyser sikrer rederiet et mest mulig drivstoffbesparende og kostnadseffektivt fartøy.
Om bord blir fisken oppbevart i tre lasterom med full vannsirkulasjon og filtrering, konstruert for optimal transport av levende fisk. Separate systemer sørger for simultan lasting av tankane, samt trykkbasert lossing til land. Et avlusingsanlegg med stor kapasitet skal også om bord.
Båten blir 75,8 meter lang og 16 meter bred. Lastekapasiteten blir 3000 kubikkmeter, tilsvarende 450 tonn levende fisk. I tillegg til design og engineering skal Rolls-Royce levere en integrert utstyrspakke inkludert dieselelektrisk framdriftsanlegg samt to C6 Bergen-motorer.
Mannskapets bo- og arbeidsforhold har vært en viktig del av designarbeidet. Syv enpersonslugarer, stor salong med separat spiseplass, treningsrom og badstue hører med.
Brønnbåten til Bakkafrost er det tredje fartøyet med dette designet levert fra Rolls-Royce. Norske Sølvtrans fikk i oktober overlevert en brønnbåt levert fra Zamakona-verftet i Spania, og har en til under bygging.