Den nye Azimuth RDT 1500, etter installasjon

Trekløver lanserer maritim verdensnyhet

Fjord1 MRF, Inpower og Brunvoll AS har ferdigstilt et vellykket pionérprosjekt av et helt nytt fremdriftssystem for skip. Prosjektet er gjennomført om bord på den Fjord1 MRF-eide passasjerfergen B/F Eiksund, som med dette blir med det første fartøyet i verden med periferidrevne azimuth-thrustere og drift via elektrisk aksling. Både miljø- og styringsmessig er gevinstene store.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Så langt vi kjenner til, er dette første gang i verden at azimuth-periferidrevne thrustere for hovedfremdrift er installert om bord på et fartøy som skal gå i kommersiell tjeneste, sier Knut Andresen, teknisk sjef hos Brunvoll AS, selskapet som har utviklet og levert thrusterne.
Fremst i verden på maritim teknologisk utvikling
Eiksundprosjektet er realisert ved et betydelig utviklingsarbeid og har mottatt utviklingstilskudd fra Innovasjon Norge. Nybrottsprosjektet gir Fjord1 og Brunvoll verdifull operasjonserfaring, og setter både de involverte selskapene og norsk maritim industri på verdenskartet.
- Dette er et pionérprosjekt som plasserer Fjord1 og Brunvoll fremst i rekken når det gjelder teknologisk utvikling innen fergedrift. Testresultatene er svært oppløftende, også med tanke på de miljømessige effektene av redusert drivstofforbruk, sier Glenn Sandberg, teknisk sjef i Fjord1 MRF.
Ombygging til et nyskapende fremdriftssystem
Eiksund er en eldre ferge med kapasitet på 28 biler, som har blitt bygget om ved Bolsønes Verft i Molde. Før ombyggingen var fartøyet utstyrt med en hovedmotor som drev to vridbare propeller. Etter ombyggingen er dette erstattet av to azimuth-periferidrevne thrustere (Rim Driven Thruster/ RDT), én i hver ende av fartøyet. Thrusterne er uten mekaniske akselsystemer, og propellene drives ved bruk av elektriske permanentmagnetmotorer. Også drivsystemet, utviklet og levert av Inpower AS, er unikt i verdenssammenheng.

Høy virkningsgrad
INPOWER sin patenterte ΦDRIVE™ teknologi for direkte elektriske forbindelse mellom generator og motor gir dieselelektriske fremdriftssystemer en ny og effektiv dimensjon. Vi håper og tror dette kan være et paradigmeskifte innenfor elektrisk fremdrift av skip.
-Vi lanserer nå teknologi som forenkler, ikke kompliserer! Tradisjonelle elektriske fremdriftssystem er både plasskrevende, komplekse og fører til energitap. ΦDRIVE™ løsningen kobler permanentmagnet generator og motor direkte sammen, og får med det en overføring av elektrisk kraft med svært høy virkningsgrad, sier daglig leder Geir Larsen i teknologiselskapet INPOWER AS.
Miljømessige og operasjonelle gevinster
Testing viser at de miljø- og styringsmessige gevinstene av det nye fremdriftssystemet er store.
- Omfattende testing viser at det nye fremdriftssystemet fullt ut møter våre forventinger. Dette inkluderer redusert brennoljeforbruk, forbedret manøvreringsevne, samt reduksjon i støy- og vibrasjonsnivå, sier Glenn Sandberg, teknisk sjef i Fjord1 MRF.
Eiksund vil, som den første passasjerfergen i verden med et slikt drivsystem, settes inn i ordinær rutetrafikk på sambandet Aresvika – Hennset på Nordmøre.
Gevinster ved den nye fremdriftsløsningen:

  • Lavere effektbehov og drivstofforbruk
  • Reduksjon i utslipp av drivhusgasser og partikler
  • Reduksjon i investerings- og vedlikeholdskostnader grunnet enkel systemløsning
  • Forbedret manøvreringsevne
  • Bemerkelsesverdig lavt støy- og vibrasjonsnivå
  • Minimale plassbehov


Den nye fremdriftsløsningen gir også utmerket kursstabilitet og utmerket evne til nødstopp. Thrusterne kan opereres over hele turtallsområdet, fra tomgang til full hastighet, kun ved å variere turtallet på dieselmotorene.