17.11.2014 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

NADL avtalen med Rosneft utsettes. I mai inngikk Rosneft og North Atlantic Drilling en investerings- og samarbeidsavtale for onshore og offshore muligheter i Russland gjeldende for flere år − og i hvert fall frem til 2022. Avtalen så for seg beskjeftigelse for opp til 9 offshore rigger til Rosneft for totalt 35 rigg år.

I slutten av juli inngikk de samme to partene bindende avtaler for 6 offshore kontrakter med total verdi $4,25 mrd. Dette inkluderte 5 års kontrakt for West Navigator, West Rigel, West Alpha, to nybygg CJ-54 class rigger og en 2,5 års kontrakt for en Gusto class Jack-up rigg. Kontraktene skulle start i russisk farvann fra 2015 gjennom 2017.

I august ble en ny avtale annonsert der NADL kulle kjøpe en betydelig del av Rosnefts landriggflåte i Russland − nærmere bestemt ca. 150 rigger sammen med 5 års kontrakter med Rosneft for disse.

Nå kommer altså meldingen fra NADL om at NADL, Seadrill og Rosneft er enige om å utsette transaksjonen fra mai 2014 frem til mai 2015.

Spørsmålet reises naturligvis om hele avtalen blir kansellert dersom ikke dagens sanksjoner blir opphevet før den tid.

12 nye offshore service fartøyer av forskjellige slag ble levert fra verdens skipsverft i løpet av uken ihht til en meglerliste, og kun ett av disse kom fra norsk verft, mens de fleste ble bygget i Østen.

DOF Subsea har blitt tildelt flere kontrakter til en samlet verdi på omtrent NOK 400 mill. Kontraktene vil sikre utnyttelse av prosjektskipene i Asia, Atlanterhavet og Nord-Amerika. Arbeidet innebærer undervannsinstallasjoner, IMR og kartleggingstjenester.

Awilco sammen med Wilbur Ross har kontrahert fire VLCCer ved koreanske DSME for levering i 2016/17. Megler rapporterer prisen til ca. $97 mill. per skip.

LMG Marin har sikret seg ordre for fire isforsterkede ferger til Port of Tallinn. Fergene blir 114 meter lange med kapasitet på 150 biler og 600 passasjer. Fergene skal kunne operere med over 15 knops fart i åpent farvann, og er i tillegg isforsterket for å bryte sin egen råk og dermed opprettholde helårsdrift. Fartøyene blir i utgangspunktet levert med diesel-elektrisk fremdrift, men er også forberedt for fremtidig oppgradering til gassdrift. Fergene skal inn i rute i siste kvartal 2016 og grunnet begrenset byggetid har rederiet valgt å inngå kontrakt med to skipsverft; Sefine verftet i Tyrkia og Remontowa i Polen (2 hver).

I 3. kvartal 2014 hadde Rem Offshore brutto inntekter på NOK 421,6 mill., Farstad Shipping 1.211,9 mill., Deep Sea Supply $44 mill., Eidesvik Offshore NOK 259,1 mill. og Solstad Offshore NOK 1.127 mill.

Netto resultat var for Rem Offshore NOK 162,2 mill., for Farstad Shipping NOK 91,2 mill., for Eidesvik Offshore NOK minus 8,5 mill. og for Solstad NOK 253 mill.

Eitzen Chemical rapporterte gjennomsnittlig time charter equivalent på $10.014 per dag i 3. kvartal, en nedgang på 2,6% fra foregående kvartal.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-45 var 16.848 tonn (17.873 tonn uken før) til pris kr. 37,61 (37,05) per kg.

Transocean, verdens største riggeier offshore, advarer om at man står overfor svært utfordrende tider og muligens en syklisk nedtur. 27% fall i oljeprisene på tre måneder legger press på aktørene i bransjen. Transocean mener at selskapet er godt rustet til å klare seg gjennom en slik periode. Selskapet foretok nedskrivning på eldre rigger i 3. kvartal på $788 mill. Transocean satser nå mer på ultra dypvanns oppdrag − mer enn 7500 fot − der det mener at veksten vil komme.

Kazakhstan vurderer å følge Mexicos eksempel ved å hedge oljeprisen. Landet er i samtaler med Goldman Sachs for å utforske mulighetene. Landet er verdens 18. største oljeprodusent, og olje utgjør halvparten av inntektene og to tredjedeler av eksporten.

International Energy Agency mener at oljeprisen, som har falt 30% siden midten av juni, vil droppe videre i første halvår 2015. Fallet alarmerer produsentene fra Saudi Arabia til Venezuela. Ifølge Citigroup vil kartellet se de årlige inntektene reduseres med $150 mrd. dersom prisen forblir på $80 per fat. Russland blir skadelidende med valutafall i tillegg.

OPEC produksjonen av råolje i oktober falt med 0,23 mfd til 30,25 mfd. Libya var det eneste medlemslandet som økte produksjonen. Det neste OPEC møtet finner sted 27 november.

Kinas import av råolje falt i oktober fra måneden før til gjennomsnitt 5,7 mill. fat/dag. September produksjonen var imidlertid nær rekordnivå med 6,74 mfd.

Kinas stålproduksjon falt med 0,3% år/år i oktober til 67,5 mill. tonn. Økningen for perioden jan – okt var 2,1% fra samme periode i 2013.

Elektrisitetsproduksjonen økte med 1,9% i oktober år/år, og økningen er på 4,2% for årets 10 første måneder.

Nok en rekord. Jernmalm skipningene fra Port Hedland, Australia nådde 37,5 mill. tonn i oktober, opp med 3% fra måneden før. Totalen for 10 måneder i 2014 er 342,1 mill. tonn, en økning på 32%.

Kinas import av jernmalm falt med 6% i oktober fra september til 79,4 mill. tonn. Noe av grunnen sies å være Golden Week holiday. Importen frem t.o.m. oktober er likevel 16% høyere enn tilsvarende periode i fjor – drevet av ekspansjonen av Australias produksjon av jernmalm.

Glencore annonserer at selskapet vil stenge australske kullgruve operasjoner for tre uker i desember grunnet oversupply og lave priser.

Fallet i oljeprisen kan føre til forandringer innen transport av LNG. Benchmark for prisen i Asia er Japan Korea Marker, og den viser 8% lavere pris enn midten av juni, hvilket er langt lavere enn fallet i oljeprisen. Tokyo Electric Power forventer at oljeprisen vil filtreres til LNG prisen i løpet av seks måneder. Skifer produksjonen har ført til at balansen i markedet nå kan overføres til fordel for kjøperne. De fem største import landene av LNG er Japan, Sør-Korea, Kina, Taiwan og India. De fem største eksportørene er Qatar, Malaysia, Australia, Nigeria og Indonesia. Det fryktes at med lavere priser kan nye prosjekter bli forsinket.

Maersk Line vurderer å kontrahere 10 mindre containerskip for beskjeftigelse i Baltic. Skipene skal kunne operere med lave svovelutslipp ihht til Emission Control Areas regelverket for Nord-Europa og Nord-Amerika.

A.P. Moller - Maersk Group framla resultat for 3. kvartal på $1,495 mrd. og avkastning på investert kapital på 12,7% - mot $1,195 mrd. og ROIC 9,5% for tilsvarende periode i 2013.

Maersk Line (containers) hadde pluss resultat på $685 mill. -- forbedringen skyldes lavere kostnader og økning i gjennomsnittlig frakt rate med 0,9% til $2.679 per feu. Volumet økte med 3,7%

Maersk Oil hadde $222 mill. i overskudd i 3. kvartal -- opp fra $189 mill. i 3q13.

Maersk Drilling hadde netto resultat på $192 mill. (148) inkl. gevinst fra salg av Venezuela aktiviteter.

Gruppen venter at resultat for hele 2014 skal bli betydelig høyere enn i 2013, -- som var $3,8 mrd.

Ved utgangen av 3. kvartal 2014 var den globale containerskipsflåten på 18 mill. teu, en økning på 5,4% fra samme tid i fjor. 53 Skip på totalt 367.000 teu ble levert i 3. kvartal 2014, mens kun 30 skip på 44.000 teu ble sendt til resirkulering. Det ble inngått nye ordrer for 36 skip på ca. 300.000 teu som betyr at ordreboken er nær 20% av flåten.

Southampton kan nå ta imot de største containerskipene i verden etter fullførelsen av et £40 millioners mudringsprosjekt. Kanalen inn til havnen er gjort både dypere og bredere med dypgående opp til 15,5 m. Det er DP World som opererer containerterminalen. Tidligere i år ble en ny kai med 500 m lengde åpnet, utstyrt med nye kraner.

Nå har US Dept of Justice åpnet kriminell gransking i forbindelse med mulig bedrageri/korrupsjon av Petrobras og/eller ansatte i selskapet. US Securities and Exchange Commission er også involvert. Mange av sakene som granskes, er fra tiden da President Dilma Rousseff ledet selskapet frem til 2011. Saksøkere i Brasil påstår at Petrobras og samarbeidspartnere inflaterte utgiftene på prosjekter og innkjøp med flere hundre millioner dollars og betalte deler av dette til politikere fra Workers Party koalisjonen.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).