Østensjø Rederi tildelt taubåtkontrakten på Melkøya
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Østensjø Rederi AS i Haugesund er tildelt taubåtkontrakten ved Melkøya-terminalen ved Hammerfest fra Statoil.
Milliardkontrakten omfatter i alt fem fartøyer, fordelt på tre taubåter og to mindre fortøyningsbåter. Oppstarten på kontrakten er i mars 2017. Avtalen har ti års varighet med ytterligere fem årlige opsjoner.
Ifølge en melding fra rederiet innebærer kontrakten bygging av tre store eskortetaubåter med 100 tonn trekkraft hver og to nye hjelpefartøyer med fem tonns trekkraft hver.
Fremdriftssystemet på taubåtene vil være dual fuel-motorer, som kan operere på LNG eller gassolje,
Taubåtene er utviklet i samarbeid med den kanadiske designere Robert Allen, som Østensjø Rederi har samarbeide med i over 15 år.
– Kontraktstildelingen er veldig gledelig for Østensjø Rederi. Vi har levert taubåttjenester til Statoil i mange år, og vi er stolte over fortsatt å være en foretrukket samarbeidspartner for dem i sterk konkurranse med både nasjonale og internasjonale taubåtoperatører. Videre er det spesielt gledelig at vi kan levere båter med en grønn profil, sier adm.dir. Johan Rokstad i Østensjø Rederi AS.
Østensjø Rederi har vært en ledende leverandør av offshoretjenester siden 1973. Selskapet opererer en flåte på 28 moderne fartøyer, inkludert 19 taubåter, åtte offshore-fartøyer og ett flotell.
I tillegg har Haugesundsrederiet ett flotell og ett konstruksjonsskip under bygging.
Rederiets taubåter opererer i dag på fem terminaler i Norge, England og Irland. Rederiet sysselsette over 550 ansatte med kontorer i Norge, Storbritannia, Irland og Malta.