Vær med og stem på SHIP OF THE YEAR 2009
Igjen er det tid for årets store “happening” – hvilket skip blir SHIP OF THE YEAR? Du kan være med på å avgjøre hvilke skip juryen skal vurdere for 2009!
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
– Alt du trenger å gjøre for å “Stem på Årets skip” er og fylle ut formularet, forklarer Asle Strønen, Skipsrevyens redaktør
Stor interesse
Etter mer enn 10 års markering av SHIP OF THE YEAR, er prisen anerkjent i hele det maritime miljøet. – Ja, så godt har den slått an at vi ser at også andre magasiner forsøker å kopiere det hele, sier Strønen med et smil.
Også i år er interessen overveldende og juryen får en stri tørn med å gå gjennom alle nominasjonene. Kriteriene juryen skal vektlegge er graden av innovasjon og verdiskapning. I tillegg må skipet være levert fra et norsk verft i løpet av kalenderåret ’09. – Vi ser allerede nå at det leveres en rekke sofistikerte skip fra norske verft, sier Asle Strønen. – Selv om det er foreslått kandidater fra flere forskjellige fartøyssegmenter, speiler brorparten av forslagene det høye aktivitetsnivået innen offshore-tonnasje.
Sammen med sine kollegaer i juryen, Rolf Sæther, tidl. adm.dir. Norges Rederiforbund, og Birger Skår, adm.dir. Norske Skipsverft Salgs- og Markedsføringsorganisasjon, skal Strønen fatte en beslutning i løpet av våren.
Kåres på Nor-Shipping
Vinnerskipet offentliggjøres og kåres på Nor-Shipping i juni. På åpningsdagen vil Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad også forestå den høytidelige overrekkelsen av SHIP OF THE YEAR-prisen for 2009.
– Det er en stor glede at statsråden igjen tar seg tid til å hedre næringen med å dele ut prisen til skipets kaptein, designer, rederi og byggeverft, sier Strønen fornøyd.
– Prisutdelingen er et viktig element i arbeidet med å rette et kontinuerlig fokus på den fabelaktige kompetanse og evne til nyskapning som preger hele den maritime, norske klyngen. At statsråden tar seg til til å være til stede, og att på til tid til å forestå selve prisoverrekkelsen, illustrerer hvor viktig næringen er for Norges omdømme.
Tidligere vinnere
Jurymedlemmene Rolf Sæther og Birger Skår er begge tilfreds med de valg juryen har gjort tidligere år.
– I et retrospektiv ser vi at de vurderinger og valg vi har gjort, har truffet svært bra, understreker de unisont. – Selvsagt har markedssvingninger påvirket kommersialiseringen av nye skipsdesigns, men alt i alt er vi svært godt fornøyd med de valg som er gjort.
Allerede i år 2000 valgte juryen gassfergen M/F “Glutra” til SHIP OF THE YEAR. Dette var en pendelferge Langsten AS bygget for MRF. Konseptet – moderne fergedrift basert på naturgass – var banebrytende. Miljøhensyn ble vektlagt tungt, regelverket utformet underveis, og staten tok ekstraomkostningene.
– Etter “Glutra” ver det lenge stille, men nå har det løsnet, forklarer Skår. – De to sambandene på E39 mellom Bergen og Stavanger betjenes av fem store gassferger. I tillegg er en rekke fartøyer under bygging.
Skår forteller at det på strekningen Flakk-Rørvik skal settes inn tre gassferger; ett nybygg tilsvarende de tre som trafikkerer Molde-Vestnes, samt at “Glutra” forlenges og “Tresfjord” ombygges. Til Nesodden-ruten bygges det tre gassferger i Frankrike og Fiskerstrand har en gassferge for Halhjem-Våge under bygging.
– I 2004 og 2006 valgte vi hhv. “Viking Avant” og “Bourbon Orca” som Årets skip. Selv om nybygget “Viking Lady” med brenselcelleteknologi, ble Avant-designet ikke den suksessen man hadde håpet på, sier Rolf Sæther. – Derimot har X-Bow’en fra Ulstein Design latt seg kommersialisere både nasjonalt og internasjonalt. Fra AHTS’en “Bourbon Orca” er designet videreutviklet til å omfatte også andre skipstyper.
Alle invitert !
Juryen gleder seg til årets kåring i Oslo i sommer, og inviterer alle skuelystne til å ta del i prisoverrekkelsen.
Nærmere om tid og sted finner man Skipsrevyens hjemmeside og på www.nor-shipping.no i god tid før overrekkelsen, sier de tre glade jurymedlemmene til slutt.