Stem på Ship of the Year 2016!
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Ship of the Year 2016 - kåres 7. sept. på SMM
Igjen er det tid for de årvisse forberedelsene til Ship of the Year. Denne gang med ny jury.
- Visst er det bekmørke skyer over deler av norsk maritim industri, sier Asle B. Strønen, redaktør i Skipsrevyen og sekreteriatsleder for Ship of the Year-juryen. – Men det er også maritime og marine markeder der ute med suksesshistorier, innovasjon og stor fremtidstro.
- Fra vårt ståsted er det viktig å poengtere at det innen den maritime offshore-sektoren hver dag gjøres en betydelig innsats for å opprettholde virksomheter og aktivitetsnivå, samt å skape nye bærekraftige muligheter for næringen og dens ansatte, sier Strønen som likevel ikke legger skjul på at det fortsatt er grunn til stor bekymring på næringens vegne. – Det er mange overleveringer av offshore-relatert tonnasje i loopen for 2016, og flere av disse har en vedvarende uavklart situasjon med hensyn til rederienes evne til å ta i mot nybyggene.
Likevel er det i denne gruppen av skip mange som fremhever seg med tanke på innovasjonsgrad, og som sådan er verdige kandidater til kampen om Ship of the Year 2016, fremheves det.
Strønen er på ingen måte enig i at offshore-skipene har tatt for store andeler av Ship of the Year tildelingene opp gjennom årene. Dette har vært naturlige valg ettersom nyskapingen innen offshore har vært formidabel. – Men noen av våre lesere vil kanskje huske at M/T “Bow Faith” var første vinner tilbake i 1997, og siden den gang har store passasjerskip, gass- og batteridrevne ferger samt kystvakt- og forskningsskip også vunnet denne høythengende utmerkelsen.
Nye jurymedlemmer
De mangeårige jurymedlemmene Rolf Sæther (Norges Rederiforbund) og Birger Skår (Norske Skipsverft) har begge gått over i pensjonistenes rekker. Asle Strønen er glad for å kunne fortelle at Sturla Henriksen, adm.dir. i Norges Rederiforbund, og Lars Gørvell-Dahll, sjef Maritim Bransjeforening i Norsk Industri, har tiltrådt juryen fra 2016 av.
- Dette er sterke personligheter som med tydelige meninger former vår maritime dagsorden, sier Strønen. - Disse blir lyttet til og begge vil gi juryens avgjørelser ytterligere legitimitet.
Havrommet er nær sagt uendelig og det er godt mulig at årets vinner kommer fra andre sektorer enn hva som hittil har vært vanlig. – Det er leserne av Skipsrevyen og www.skipsrevyen.no som foreslår kandidater til Ship of the Year 2016, forklarer Gørvell-Dahll. – Prosedyren er enkel: Man velger ikonet Ship of the Year i menylinjen på www.skipsrevyen.no og oppgir byggenummer og verftsnavn på den kanditaten man mener bør bli Ship of the Year 2016. En kortfattet begrunnelse hører også med.
Det er et krav at det nominerte skipet ferdigstilles fra det norske byggeverftet i løpet av kalenderåret 2016. Juryen skal legge vekt på at designet tilfører sin genre noe nytt slik at innovasjonsgraden er åpenbar. - Årets utdeling skjer den 7. september på SMM i Hamburg som er verdens største skipsfartsmesse, forteller Sturla Henriksen. - Statssekretær Dilek Ayhan i Næringsdepartementet overrekker prisene på vegne av Skipsrevyen til rederi, byggeverft og designer.
Som vanlig er kan representatene for vinnerskipet påregne betydelig internasjonal og nasjonal medieinteresse for sitt fartøyskonsept. - Intensjonen med prisen er å rette et positivt søkelys på den kompetanse og kunnskap som vår samlede maritime næring representerer, understreker Strønen.
Brønnbåt eller passasjerfartøy, - kom med ditt forslag!
En gjennomgang av Skipsrevyens ordreliste for 2016 viser at det også innenfor andre sektorer enn offshore, skal leveres nyvinnende fartøyskonsepter i år. – Vi i juryen ønsker ikke på det nåværende stadium å fremheve noen spesielle kandidater, men vi er trygge på at næringen selv har et særdeles godt overblikk over det som skal leveres, sier de to nye jurymedlemmene til slutt.