Det halvt nedsenkbare kranskipet Sleipnir blir en svært konstruksjon.

Rolls-Royce skal fortøye en gigant

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Rolls-Royce har signert en kontrakt på fortøyningssystem til verdens største halvt nedsenkbare kranskip (NSCV) som vil få navnet Sleipnir.

Kontrakten har for Rolls-Royce en verdi på åtte millioner pund. Fartøyet på 273 700 tonn skal bygges av SembCorp Marine i Singapore for det nederlandske selskapet Heerema Offshore Services.

– Vi tar gjerne på oss utfordringen med å fortøye en gigant, og det er en glede å samarbeide med verftet i Singapore på et unikt prosjekt som dette. Systemet vi skal levere bygger på flere tiår med erfaring med ulike typer dekksmaskineri for skip og andre flytende enheter, sier Asbjørn Skaro, Executive Vice President for dekksmaskineri i Rolls-Royce.

Fortøyningssystemer fra Rolls-Royce er utviklet for sikker drift i tøffe klima. Sleipnir får en skreddersydd løsning med 12-punkts fester, elektriske drevne vinsjer, taljer og blokker samt et kontrollsystem. Utstyret skal produseres på Nordvestlandet.

Denne store konstruksjonen skal være ferdig fra verftet i andre halvdel av 2018. Den blir 214 meter lang og 97,5 meter bred. Den skal ha to kraner som hver kan løfte 10 000 tonn for å sette på plass og fjerne offshore-installasjoner, undervannskonstruksjoner, fundament og flytende strukturer i dype farvann.