Skal sikre bærekraftig utvikling i fiskerinæringen
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
AS Roaldnes har, gjennom Forskningsrådetes MAROFF-prgram, fått tilskudd til å utvikle en ny type tråler som skal sikre bærekraftig utvikling i fiskerinæringen.
– Vi fikk støtte fra Forskningsrådet for å gjennomføre forsøk som går på å undersøke redusering av energiforbruket på trålere. En veldig viktig måte å få det til på er å øke virkningsgraden ved tauing/sleping. I samarbeid med Finnøy Gear & Propeller har vi gjort et prøveprosjekt og beregninger som tyder på at vi kan spare 25-30 prosent i forhold til dagens standard ved å bruke 2 saktegående propeller, sier reder Tore Roaldsnes til Skipsrevyen.
Mens dagens Roaldnes har en propell på 2,7 meter og 1900 kW, er det fremtidsrettede fiskefartøyet tenkt å ha to propeller på 3,8 meter med 750 kW effekt på.
– Da får du et lavt turtall og en god thrust ved sleping. Det negative er at du taper forholdsvis mye på frifart. Da er det motsatt, og anlegget blir da dårligere i forhold til virkningsgrad enn en singel propell som går raskere, forklarer Roaldsnes.
Skroget på det som skal bli den nye MS Roaldnes er utarbeidet i samarbeid med Seacon og NTNU. En mastergradstudent ved NTNU har gjennomført en CFD-analyse som danner grunnlaget for bygging av en modell. Modellen skal så testes ut ved Stadt Towing Tank i Måløy.
Roy Haugen som er project manager i Seacon As, har dette å si om saken:
- Tanken bak denne båten er å redusere drivstofforbruk og energibruk med cirka 20-30% sammenlignet med dagens «Roaldnes». Skroget er utviklet og optimalisert for den type drift en slik tråler vil ha. Det vil si at mesteparten av tiden til havs blir brukt til tauing av trål. En har derfor valgt å optimalisere skroget og fremdriftsmaskineri/propellanlegg for denne driften. Fart og egenskaper ved steaming til og fra havn kommer i annen rekke, sier Haugen.
Les mer om denne saken i neste utgave av Skipsrevyen.