Tøffe tester: Havyard 931 CCV designet har gjennomgått omfattende tester, blant annet sjøegenskaper og drivstofføkonomi i grov sjø. Foto: Havyard.

Nytt design for ESVAGT

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Havyard Design & Solutions AS i Herøy har signert kontrakt med Astilleros Zamacona på levering av en design og utstyrspakke for bygging av en Havyard 931 CCV (Crew Change Vessel).

Dette blir det fjerde skipet Havyard Design & Solutions i Herøy har designet for ESVAGT. De tre første skipene, av type Havyard 832 SOV leveres fra Havyards eget verft i Leirvik i Sogn. Det nye designet skal leveres av det spanske verftet Astilleros Zamacona som også har bygd skip til ESVAGT tidligere. Den nye kontrakten inneholder også levering av en større utstyrspakke bestående blant annet av fremdriftssystem, navigasjon, automasjon og dynamisk posisjoneringssystem. Skipet skal leveres fra verftet i mai 2017.

Designutfordringer

Designsjef Arve Helsem Leine ved Havyard Design & Solutions har utviklet mange design til forskjellige skipstyper de senere årene. Havyard har nå en designportefølje bestående av blant annet forskjellige typer offshore skip og fiskebåter, isbrytere, brønnbåter og vindmølle serviceskip. – Hver skipstype har sine utfordringer, men mye av grunnkompetansen og designverktøyene kan brukes på alle, sier designsjef Leine.

- Det er imidlertid sjelden vi møter så tøffe krav som for dette prosjektet og det har satt oss på en skikkelig prøve. Det som er positivt er imidlertid at ESVAGT har gitt oss veldig klare krav og beskrevet operasjonsprofilen til skipet veldig godt. Det har gjort at det har vært enklere å optimalisere egenskapet til skipet bedre enn for en del andre skipstyper vi har jobbet med.

- I utviklingen av Havyard 931 CCV har de største designutfordringene vært målsetning om ekstremt lavt drivstofforbruk og strenge krav til innredning og stabilitet, kriterier som ofte drar i forskjellig retning, fortsetter designsjef Leine. – Vi har jobbet lenge med mange repetisjoner av beregninger og simuleringer av hoveddimensjoner, motor- og framdriftskonsept der fokus hele tiden har vært på brennstoff-forbruk og utslipp til miljø. Vi har landet på en hybrid dieselelektrisk framdriftsløsning med batteri, der vi blant annet kjører variabelt turtall på dieselmotorene for optimalt brennstoff-forbruk.

- Jeg kan ikke avsløre så mye mer, men kan si såpass at resultatene vi har oppnådd har vakt oppsikt både i forskningsmiljøene og bransjen ellers. Og dette er resultater vi kan anvende i vår videre utvikling av nye design og konsepter, avslutter designsjef Arve Leine.

Havyard 931 CCV

Dette designet er spesialutviklet sammen med ESVAGT og skal brukes til å skifte mannskap på skipene i flåten til ESVAGT. Hensikten er å gjøre mannskapsskifte mer kostnadseffektivt ved å overføre mannskapet mens skipene er i sjøen i stedet for å måtte gå til kai, som har vært rutinen for mannskapsskifte i ESVAGT i mer enn 25 år. Mannskapsbytte blir også kombinert med øvelse og trening av mannskapet på beredskapsflåten til ESVAGT. Havyard 931 CCV er utviklet spesielt med hensyn på å kunne frakte personell raskt og sikkert, med så lavt drivstofforbruk som mulig.

Lengde: 88,4 m

Bredde: 15 m

Fart: Min. 18 knop

Innredning: 75 personer

Tøffe tester: Havyard 931 CCV designet har gjennomgått omfattende tester, blant annet sjøegenskaper og drivstofføkonomi i grov sjø. FOTO: Havyard.