Refinansiering, ingen enkel øvelse. Her er Åge Remøy fotografert ombord på "Rem Forza". Foto: Skipsrevyen

Rem Offshore kansellerer byggekontrakt

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Rem Offshore kansellerer byggekontrakten som er plassert ved Vard Brattvaag. Tvilsomt om kompenasjonsmodellen vil bli benyttet flere ganger, i så fall vil den illustrere en forsterket nedtur med lang horisont.

Kontrakten det dreier seg om er byggenr. 807, et VARD 2 06 design. Opprinnelig hadde Rem levering på dette skipet i mars neste år, så ble den forskjøvet til februar 2018 - og nå altså terminert. Kanselleringen er en av mange ingredienser i Herøy-rederiets forslag til ny finansavtale.

Av Rem sin børsmelding går det frem at VARD som kompensasjon skal motta aksjer tilsvarende fire prosent av de samlede utstedte aksjene etter restruktureringen. Vi vil tro at dette er mer til gunst for Rem enn for VARD. At dette ble resultatet denne gang, må nok ses som del av en større forhandling og ikke som en fremtidig mal for VARD i forbindelse med kommende kanselleringer. Vi ser nemlig ikke for oss at VARD er interessert i å sitte med små eierandeler i de rederiene som fortsatt har skip i ordre i verftsgruppen.

Et annet moment verd å merke seg, er bekreftelsen av at hovedaksjonær (Åge Remøy, red.s anm.) vurderer å «reorganisere sitt eierskap». Det er for så vidt klar tale, men det er ikke opplyst noe om til hvilket nivå.

Rederiet har tilsynelatende fått støtte til sin finansavtale som også inneholder elementer som via en rettet emisjon skal hente inn 150 mill. friske kroner, konvertering av obligasjonsgjeld til aksjer, lettelser i bankforpliktelser og forlenget løpetid for lån. Adm.dir. Arild Myrvold i Rem Offshore mener at man med denne avtalen får på plass en robust finansiell løsning ut 2019.