Wärtsilä med nytt design for seismikkmarkedet

Med økende fokus på leting etter olje og gass i nordområdene, har industrien signalisert ønsker om seismikkfartøy med høy isklasse som kan operere trygt i arktiske farvann. I dag er det svært få seismikkskip som har disse egenskapene, men Wärtsiläs skipsdesignere kan nå tilby en hel serie med seismikkfartøy til bruk både i arktiske farvann og på resten av verdenshavene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Til offshoreindustrien har Wärtsilä Ship Design nå lansert ”Seismic Avant”, det første seismikkfartøy-konseptet med isklasse Arctic der styrehuset er plassert akter på skipet.

Denne løsningen byr på driftsfordeler i form av bedre mannskapskomfort, siktforhold, fartsressurser og drivstofføkonomi. Wärtsilä har høstet mange gode erfaringer med dette designkonseptet fra tidligere leveranser til supplyskip – deriblant Eidesviks miljøvennlige ”Viking Lady”.

- Den viktigste fordelen med å ha styrehuset akter er at mannskapet opplever mindre bevegelser, slag og risting når fartøyet går gjennom is eller i grov sjø. Dette gir økt komfort både under arbeid og hvile, og vi vet at et uthvilt mannskap har positiv effekt både på sikkerheten og effektiviteten om bord, forklarer ideutvikler og leder for ombyggingsavdelingen i Wärtsilä Ship Design Norway, Kåre Ask. Han har selv arbeidet som maskinist på ulike seismikkskip i en årrekke, og vet hvordan kraftig sjøgang påvirker hverdagen om bord.

Wärtsilä Ship Design har gjennom årene designet åtte nye seismikkfartøy for kunder verden over, i tillegg til å ha levert tegninger og beregninger for ombygging av 20 av denne skipstypen.

- Vår nye seismikkserie viser at Wärtsilä strekker strikken for nyvinninger i seismikksegmentet, sier administrerende direktør Ove Wilhelmsen i Wärtsilä Ship Design Norway.

Skipsserien består av tre seismikkfartøy og tre spesialutviklede, fleksible støttefartøy som ivaretar de nye kravene til passasjertransport.

Kontinuerlig drift med skreddersydde følgebåter

Seismic Avant er basert på et effektivt og velprøvd skrog, som Wärtsiläs skipsdesignere har videreutviklet og optimalisert. I den nye designen kan fremre del av skroget gjøres slankere enn på et tradisjonelt seismikkskip, ettersom vekten som styrehuset representerer er flyttet akter. Dette gir Seismic Avant bedre fartsressurser og drivstofføkonomi. Å plassere styrehuset akter gir også mer plass under dekk, en forenklet byggeprosess, samt bedre siktforhold på broen. Det siste er gunstig både under seismikkoperasjoner og når helikopter skal lande og ta av. Plasseringen av helikopterdekket lavt nede i senter av skipet reduserer bevegelsene i helikopterdekket, noe som øker sikkerheten under landing.

Seismic Avant er designet i to versjoner: En 92 meter lang utgave som kan taue 12 til 14 streamere, og en 104 meter lang utgave som kan taue 16 til 18 streamere. I tillegg til disse to fartøytypene, kan Wärtsilä dessuten tilby seismikkskip med tradisjonelt design, der styrehuset er plassert forut. Denne fartøytypen kan også leveres i utgaver på 92 og 104 meter, med kapasitet til å taue henholdsvis 12 til 14 og 16 til 18 streamere. Videre har designerne utviklet et eget fartøy for seismikkoperasjoner i grunne farvann, der skipet har en dypgang på bare 3,8 meter.

Wärtsiläs seismikkserie kompletteres med tre støttefartøy, Seismic Support Vessels (SSV), som er 53, 64 og 69 meter lange. Disse følgebåtene kan frakte mannskaper, drivstoff, proviant og reservedeler til og fra land, og de sikrer dermed kontinuerlig operasjon av seismikkskipene. Støttefartøyene er designet så små og kompakte som mulig, samtidig som de oppfyller kravene for passasjersertifikat, har god lastekapasitet og nok trekkraft til å taue moderskipet i nødssituasjoner. Støttefartøyene kan dessuten overføre drivstoff til moderskipet i fart fra en posisjon forut, slik at de seismiske operasjonene ikke forstyrres. Den 64 meter lange SSV-utgaven er i tillegg utstyrt med et stort helikopterdekk og mulighet for drivstoffylling til sjøs. Dermed kan skipet fungere som mellomlanding for helikopter i trafikk mellom land og seismikkskip langt til havs, noe som er spesielt viktig i arktiske strøk der avstandene kan være store og værforholdene svært skiftende.

Spekket med Wärtsilä-utstyr

Alle fartøyene i Wärtsiläs seismikkserie tilbys i utgangspunktet som komplette pakkeløsninger, som inkluderer design, framdriftsanlegg og annet utstyr fra Wärtsiläs rikholdige produkt- og systemportefølje. Konsernet kan tilby både dieselmekaniske, dieselelektriske og hybride framdriftsløsninger til fartøyene.

- Til Seismic Avant anbefaler vi Wärtsiläs dieselelektriske framdriftsanlegg med Low Loss Concept. Denne løsningen gir høy redundans, høy effektivitet og god drivstofføkonomi i hele det elektriske fremdriftssystemet. Til støttefartøyene anbefaler vi dieselmekanisk framdrift, opplyser Ask.