Skipsteknisk designer forskningsskip til Angola
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Forskningsskipet skal leveres til Angola og det er Damen Shipyard i Holland som skal bygge fartøyet.
Fartøyet utrustes for å kunne utføre pelagisk og demersal tråling, vannprøvetaking, innhenting av plankton, kartlegging av havbunnen, tauing og oljeoppsamling. I følge daglig leder i Skipsteknisk, Hans Ove Holmøy, er et prosjekt som selskapet har arbeidet med siden i 2004.
- Vi laget da anbudsdokumentasjon til fiskeridepartementet i Angola. Prosjektet har vært under politisk behandling i Angola og har vært litt på og av opp gjennom årene. På et tidspunkt gikk vi samen med Damen Shipyard, som forsøkte å sikre seg skipsbyggingskontrakten, og ble enige om at de kjørte prosjektet videre, basert på vårt design. Damen gikk så seirende ut av et internasjonalt anbud som ble gjennomført i fjor, og har deretter arbeidet frem til i vår med å få kontrakten effektiv, sier Holmøy til Skipsrevyen.
Skipsteknisks kontrakt med Damen ble nylig signert, og forrige uke ble kontrakten offentliggjort. Lengden på skipet blir på 74,1 meter og bredden på 16,4 meter, videre blir det kapasitet for et mannskap på 29 og 22 forskere. Fartøyet bygges med en DNV-GL klasse og redusert støy i henhold til Silent A/F/R notasjon. Det nye forskningsfartøyet i ST-368 design skal bygges på Damen-verftet i Nederland. Skipet skal etter planen leveres juli 2018, og bygges for Angola.