15.12.2014 Nyheter.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I forbindelse med en ny 5-års rammeavtale med Technip Norge skal Farstad Shipping kontrahere et nytt fartøy. Avtalen gir Technip rett til å benytte fartøyet i inntil 320 dager pr. år. Technip har videre opsjon på nye 5 år. Oppstart vil være i 1. kvartal 2017.
Marin Teknikk har inngått kontrakt med Shanghai Zhenhua Heavy Industries (ZPMC), om levering av design & engineering til et stort dykker- og konstruksjonsskip for Ultra Deep Solutions (UDS) i Singapore. Skipet er av MT6027 DSCV design (‘The Red Class’), skal utrustes med et 18-manns dobbelt dykkersystem (2 dykkerklokker), for operasjoner ned til 300 meters dyp. Skipet skal leveres i 1. kvartal 2017. Kontrakten inneholder en opsjon for nok ett skip.
Selv om kontrakten nå er endelig i orden for MT, ble faktisk selve kontraheringen omtalt i begynnelsen av september, og prisen ble da oppgitt til ca. $200 mill. (Ukeblikk 8. september 2014).
BW Pacific kontraherer fire product tankskip av typen Long Range 1 (LR1) ved STX Offshore and Shipbuilding. Det er opsjoner for ytterligere nybygg. Levering skal finne sted fra sent i 2016, og skipene inngår i rederiets fornyelsesprogram. Prisen har vært oppgitt i markedet til $46,5 mill., og og med disse nye skipene bringer det BW Pacifics flåte opp i 43 enheter.
Farstad Shipping er tildelt 7 kontrakter i Australia for 5 skip med total verdi på ca. NOK 350 mill., ekskl. opsjoner. Det skulle bety gjennomsnitt på vel NOK 250.000 per skip/per dag.
Befraktningsavtalen mellom Seatrans og EMGS for EM Leader er blitt forlenget med 2 år med befrakters opsjon for nye 2x1 år. Avtalen har forskjellige rater for når skipet er i operasjon, ligger uvirksom eller er i opplag. Oppstart for den nye avtalen er 15.12.2014 (når fartøyet er i Uruguay – se nedenfor).
Electromagnetic Geoservices er tildelt kontrakt av BG Group til verdi på ca. $27 mill. for 3D EM data acquisition i Uruguay. Arbeidet påbegynnes 15. desember med skipet EM Leader, og varighet er ca. 3,5 måneder.
Rolls-Royce skal levere dekksmaskineri til de seks AHTSene som Maersk Supply Service har kontrahert ved Kleven (Ukeblikk 20.10.2014). Utstyrskontrakten er verd i overkant av GBP 54 mill. for Rolls-Royce og inkluderer en opsjon for ytterligere fire fartøyer. Dette er den største enkeltkontrakten på dekksmaskineri for Rolls-Royce noensinne.
Riggen Songa Trym som har operert for Statoil til 75% suspension rate ($279.000 per dag), er nå ventet å skulle gjenoppta operasjonen ca. 1. januar 2015, ifølge rederiet.
Nordic American Tankers Limited kontraherer to Suezmax tankskip på 158.000 dwt ved Sungdong Shipbuilding & Marine Engineering i Sør-Korea for levering i 3. kvartal 2016 og 1. kv artal 2016. Prisen er ca. $65 mill. hver. Med dette økes NAT flåten til 24 skip.
Torvald Klaveness er gjennom datterselskapet Cabu Chartering i ferd med å konkludere en langsiktig kontrakt med Alcoa of Australia for transport av caustic soda fra Midt-Østen Gulfen og Fjerne Østen til Australia ombord i Cabu flåten. Klaveness eier p.t. seks Cabu skip som trader i Stillehavet og Atlanterhavet. Dette er kombinasjonsskip som kan transportere både caustic soda solution og tørrbulk.
Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-49 var 20.184 tonn (18.451 tonn uken før) til pris kr. 45,29 (43,38) per kg.
Total er klar med sin nye FPSO (oil storage, production and offloading unit) for CLOV (Cravo, Lirio, Orquidea and Violeta) prosjektet i Angola. CLOV startet produksjonen i juli og har 34 undersjøiske brønner med max produksjonskapasitet på 160.000 fat/dag. Det regnes med en levetid for feltet på 20 år.
Et nytt investeringsfond med oppstart neste måned skal bruke 500 mrd. yen ($4,1 mrd.) for innkjøp av LNG carriers og andre store skip. (En ny stor LNG carrier koster ca. $200 mill. å kontrahere). Tanken er å konsentrere seg om Japans import bl.a. av nordamerikansk gass fra skifer fra 2017. Fondet skal manages av Anchor Ship Partners, Tokyo. Japans store shipping selskaper ekspanderer sterkt med forventninger om at gassimporten vil øke i årene fremover. Det gjelder både Nippon Yusen Kaishi og Mitsui OSK Lines. Store containerskip står også på programmet.
Kawasaki Kisen Kaisha (‘K’ Line) har inngått kontrakt for sin nye LNG carrier på 164.700 m3 Moss type med Chubu Electric Power Co i Japan. Sistnevnte er involvert i operasjonen av Freeport LNG, og skipet skal transportere LNG fra dette prosjektet.
Muligens pga de lave råoljeprisene raffinerte USA 16,3 mill. fat/dag sist uke, det høyeste tallet noensinne, ifølge EIA. Dette tilsvarer kapasitetsutnyttelse på ca. 95%. Denne har vært historisk høy i hele 2014 – på ca. 90% ansporet av høy amerikansk produksjon og lave oljepriser. Et høyt raffineringstall har gitt støtte til USAs eksport av produkter som er ventet å stige med 11% i 2014 til 2,8 mfd.
Hjelper ikke akkurat på oljeprisen. Irak annonsert økning av oljeproduksjonen i 2015 med ytterligere 0,3 mfd gjennom Kirkuk rørledningen. Irak eksporten ventes stige med 2% neste år til 2,5 mfd.
USAs påviste oljereserver (proven reserves = olje som forventes å kunne utvinnes med eksisterende teknologi til dagens priser) steg i fjor til høyeste nivå siden 1975, nok et bevis for påvirkningen av skiferutvinningen. USAs oljeproduksjon har økt med 80% siden 2008. I 2013 produserte selskaper i landet 2,7 mrd. fat fra reservene, mens 5,5 mrd. nye oppdagelser ble tilføyet. De påviste reservene ved slutten av 2013 var 36,5 mrd. fat, en økning på 9,3% i løpet av året. Toppen var i 1970 med 39 mrd. fat råolje som påviste reserver.
Til sammenligning var Saudi Arabias påviste reserver 266 mrd. fat per slutten av 2013, ifølge BP Statistical Review.
Kinas import av jernmalm falt med 15% i november fra måneden før til 67,4 mill. tonn. Noe av grunnen kan være at stålmøllene i Hebei avbrøt produksjonen forut for APEC møtet i Beijing i begynnelsen av måneden.
Jernmalm skipningene fra australske Port Hedland falt i november med 8% fra oktober til 34,4 mill. tonn. Til tross for dette økte eksporten for årets 11 måneder med 31% år/år til 376,5 mill. tonn.
Brasils Vale annonserte produksjonsmål av jernmalm på 340 mill. tonn for 2015. Dette er lavere enn tidligere annonserte anslag av Vale, men betyr likevel økning på 4% fra 2014.
Den kinesisks importen av kull falt videre i november, ned med 26% fra samme måned i fjor, til 21 mill. tonn. Noe av forklaringen er introduksjonen av importavgift fra oktober. En annen grunn er det at kinesiske kraftverk ble instruert av National Development and Reform Commission til å kutte importen med 50 mill. tonn for perioden sept – desember 2014.
Neste Oil og AS Tallink Grupp inngår avtale hvorved Neste Oil skal levere low sulphur marine diesel oil til Tallink Grupps ferger som anløper finske havner. MDO her har mindre enn 0,1% svovelinnhold og oppfyller de nye EU kravene. Bunkring i Finland skjer i Helsinki og Turku.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).