Aker-datter øker flåten
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Akers skipsinvesteringsselskap Ocean Yield ASA i Oslo slår på stortrommen. Totalt investeres det 333 millioner amerikanske dollar i nye og innkjøpte skip.
To biltransportskip som er bygget i 2010 er innkjøpt. De skal fra overtagelsen i annet kvartal i år inn på et langsiktig bareboat certeparti til Höegh Autoliners i Oslo for en periode på åtte år. Aker-selskapets investering i prosjektet ligger på 90 millioner USD. Skipene har en kapasitet til å frakte 4900 personbilenheter hver.
Ocean Yield har også kontrahert tre ethylenegasstankere (LEG) i størrelsen 36 000 kbm. De skal bygges ved Sinopacific Offshore & Engineering i Kina. Levering er satt til august, oktober og desember i 2016. De skal fra levering inn på 15-års bareboat leieavtale, såkalt «hell and high water» bareboat charter, med det tyske rederiet Hartmann Group. Avtalen er til fast rate de første ti årene og de fem neste til en flytende rate.
Det tyske rederiet har subchartret skipene for en 10 års periode på T/C-basis med fem ettårsopsjoner til høyere rater. Ocean Yields investering i de tre nybyggene beløper seg til USD 243 millioner.
Avtalen mellom Ocean Yield og Hartmann Group inneholder bestemmelser om at tyskerne får anledning til å kjøpe seg inn i skipene med inntil 1/3-eierandel ved utgangen av de første ti årene. Alternativt kan Hartmann Group overtas 1/3 del av skipenes profitt fra år 11 til år 15.
Det børsnoterte Ocean Yield har siden etableringen i mars 2012 investert mer enn én milliard dollar i anskaffelse av skip for utleie til andre operatører. Gasstankdelen vil gi det Aker-kontrollerte selskapet resultatbidrag før finansposter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger på 31,5 millioner dollar etter levering av de tre skipene og bidra til et konfortabelt aksjeutbytte til sine eiere.