Får AiP for hurtigbåt med brenselcelle
TECO 2030 og Umoe Mandal har mottatt en prinsippgodkjenning (AiP) fra Sjøfartsdirektoratet for et høyhastighets-fartøy drevet av hydrogen brenselcelle.
Dette er den første fasen av design- og godkjenningsprosessen for å bygge et brenselcelledrevet fartøy, heter det i en pressemelding.
Fartøyets design tar Umoes Crew Transfer Vessel med et katamaranskrog med luftputer. Dette sikrer høy drivstoffeffektivitet, tilstrekkelig rekkevidde til å seile en komplett rute uten ladestopp i motsetning til batteridrevne fartøyer, skriver TECO 2030 i sin melding.
- I tillegg tilbyr den høy passasjerkomfort i røffe sjøforhold. CTV-er brukes ofte i konstruksjon, vedlikehold og drift av vindparker til havs. Det nært forestående fartøyet, designet for passasjertransport, vil ha en servicehastighet på 35 knop, en minimum rekkevidde på 160 nautiske mil, og vil romme opptil 275 passasjerer.
Sammenlignet med drivstofforbruket til eksisterende tilsvarende fossildrevne hurtigbåter, reduseres forbruket med mer enn 55 %. Utslippet av klimagasser er null.
Regjeringen behandler nå implementeringen av et nullutslippskrav for hurtigbåter med start i 2025, etter at det ble gjennomført en offentlig høring i 2023.
Fartøyet designet av Umoe Mandal og TECO 2030 oppfyller disse forventede nullutslippskravene, heter det i meldingen.
Prosjektet er finansiert av Finnmark, Nordland, Trøndelag og Vestland fylkeskommuner, som jobber med å sikre finansiering for å bygge og demonstrere en hydrogendrevet hurtigferge i tråd med de kommende kravene.