Abyss og Skarsvåg Boats bygger nå det største fartøyet Skarsvåg noensinne har levert.

Abyss bygger fremtidens dykkerbåt

Fartøyet er av typen Skarsvaag 1800, og blir det største Skarsvåg Boats noensinne har bygget.

Abyss skriver i en pressemelding at båten er utviklet i tett samarbeid mellom Abyss og Skarsvåg, med spesielt fokus på funksjonalitet, sikkerhet, arbeidsmiljø og bærekraft. Den er skreddersydd for krevende operasjoner som arbeidsdykking og mindre ROV-oppdrag, og er optimalisert for fleksibilitet, effektivitet og komfort til sjøs.

– Vi har lagt høy vekt på arbeidsmiljøet for de som skal jobbe om bord. Blant høydepunktene er fire separate lugarer og en romslig messe/bysse, som gir mannskapet gode boforhold og hvilemuligheter under oppdrag, forteller Vegard Kristiansen, økonomileder i Skarvåg Boats, som har jobbet tett med prosjektet, i pressemeldingen.

I tillegg har fartøyet et moderne styrehus med eget kontrollrom for både ROV-operasjoner og dykkerledelse, som sikrer effektiv styring og overvåking. Det er også planlagt installasjon av miljøvennlig teknologi i form av en batteribank som gjør det mulig å stanse generatorer og motorer når båten ligger stille – uten å miste essensielle funksjoner som strøm, vann og varme. Fremdriftssystemet består av en dobbel IPS-løsning fra Volvo Penta med eksosrensing.

Stein Arve Olsen, COO Abyss, og Kai Egil Skarsvåg, daglig leder i Skarsvåg Boats.

– Dette fartøyet representerer et viktig steg i vår bærekraftsstrategi, og markerer en ny standard for effektivitet og komfort innen dykkeoperasjoner. Det er fremtidens dykkerbåt i Abyss – en stor og robust plattform som gjør at våre ansatte kan bo om bord gjennom hele oppdraget. Vi unngår unødvendig transport mellom base og arbeidssted morgen og kveld, noe som reduserer dieselforbruket og eksponering for vær – spesielt i vinterhalvåret, sier Stein Arve Olsen, COO i Abyss.

Han fremhever også at dykkerbåten bidrar til økt konkurranseevne og reduserer operasjonell risiko:

– Vi får mer effektive operasjoner, bedre utnyttelse av kapasitet og mindre behov for transit-kjøring. Samlet gir dette en reduksjon i klimagassutslipp og en styrket evne til å levere moderne og bærekraftige undervannstjenester.

Produksjonen av fartøyet starter i juli 2025, og båten vil etter planen være klar for levering i slutten av juni 2026.