Skrogets avgang fra Romania. Foto: Aas Mek. Verksted

Brønnbåten «Steinar Olaisen» utrustes ved Aas Mek.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Av: Vibeke Blich og Therese Soltveit/Kyst.no

Den nye brønnbåten til Nova Sea, «Steinar Olaisen» har ankommet Aas Mek. Verksted for utrustning av utstyr og innredning.

Administrasjonsleder Bjørn Magne Aas sier verftet er glad for å få Nova Sea som ny kunde. Foto: Gustav Erik Blaalid.

- Båten har nå ankommet Aas Mek for utrustning av utstyr og innredning etter cirka en måneds slep fra Romania, bekrefter Bjørn-Magne Aas, administrasjonsleder hos Aas Mek. til Skipsrevyen og Kyst.no. 

Ferdigstillingen av skroget i Romania tok rundt 12 måneder. Nå skal båten med byggenummer 198 fullt utrustes.

Den 79,8 meter lange og 16 meter brede brønnbåten skal være multifunksjonell og brukes til flere formål. Den skal leveres til lakseoppdretter Nova Sea som holder til på Lovund, i slutten av juni 2017. Selskapet opererer for det meste sin drift i Nordlands-området.

– Å få Nova Sea som ny kunde hos oss er en kjempemulighet som vi er veldig glade for. Vi sette stor pris å få bygge deres første brønnbåt, som er det andre bygget av det nyutviklete designet med type betegnelsen AAS 3602 ST, sier han.

Fartøyet har en lastekapasitet på 3600 m3 tilsvarende 540 tonn med levende laks og kan trykklosse opp til 10 meter over vannivået, ifølge Aas.

Han legger til at brønnbåten får et lastesystemet som er arrangert med avsiling for sjøvann og ferskvann for bruk ved ferskvannsbading av fisken for avlusing og AGD-behandling.

Nybygget er videre arrangert med luftesystem for avgassing av vannet ved lukket transport, oksygen og Ozon anlegg, H2O2 innblandingssystem, filter for luseoppsamling og UV behandling av full sirkulasjon og full automatisk overvåkning av fisken.

– Det gjør at denne båten er utrustet og spekket til å klare selv de meste krevende oppgaver på en effektiv og trygg måte, sier Aas, som legger til at det nye designet er utviklet av verftet på basis av deres lange erfaring med denne type fartøy.

Har utviklet eget system

Samtidig poengterer avdelingslederen at alle deres fartøy utstyres med verftets spesialutviklede vaske og desinfiseringssystem «Well Wash». Dette systemet er et helautomatisk vaskesystem for vask og desinfisering av lasterommene, sirkulasjonsrørene, vakuumanlegget, laste og losse systemet og luftekasser i en automatisk syklusstyrt prosess.

– Systemet gjør prosessen for arbeiderne på båten mye bedre og mindre tungvint. De får bedre kontroll, den gir bedre resultater og ikke minst er den skånsom for de ansatte, som slipper å fysisk vaske noe, her går alt på automatikk, sier han fornøyd.

Verftet har også sammen med Vik Elektro utviklet et automasjons- og overvåkingssystem type Well 3000, for lastovervåking, tankpeiling, alarmanlegg, fjernstyring av sirkulasjonssystemet og automatisk logge og rapporteringssystem iht. nytt regelverk for brønnbåter.

Laksepioner troner baugen

Fartøyet har fått navnet til gründer Steinar Olaisen som etablerte Nova Sea, og var en av norges første laksepionerer.

– Gründeren gikk dessverre bort sommeren 2011, men Nova Sea drives fortsatt etter hans leveregler om ærlighet og nøkternhet i drift, og fokus på kvalitet, skriver Nova Sea på sine hjemmesider.