09.03.2015 Nyheter.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Bømlo Brønnbåtservice kontraherer en brønnbåt av type AAS 3602 STDE ved Aas Mek Verksted til pris på over 300 mill. kr. Dette er den 15. brønnbåten Aas Mek Verksted skal bygge for rederiet. Fartøyet skal leveres i januar 2017. Nybygget vil bli utstyrt med verftets spesialutviklede vaske og desinfiseringssystem Well Wash.
Subsea 7 S.A. er tildelt en 2-års forlengelse av to Underwater Services kontrakter av Shell Upstream International Europe, til verdi ca. US$240 mill. Subsea 7 skal fortsette å yte tjenester innen subsea construction, inspection, repair, maintenance & decommissioning til Shells UK offshore felt og fasiliteter.
LPG carrier Vermilion First 77.324 m3 49.999 dwt bygget 2010 Mitsubishi H.I., Japan er solgt for $73 mill. til BW LPG, Singapore ved erklæring av kjøpsopsjon. Skipet har vært på time charter til BW LPG siden 201. Overtagelse skjer i mars.
GC Rieber Shippings Polar King er sluttet på time charter til DOF Subsea Norway med levering i april. Befrakter har opsjoner for opp til 5 måneder i tillegg. Skipet gjennomgår oppgradering ved Noryard BMV.
Ifølge Statistisk sentralbyrå var det nedgang i industriproduksjonen på 0,5% fra november 2014 til og med januar 2015, sammenlignet med 3-måneders perioden før. Det var nedgang i blant annet bygging av skip og oljeplattformer, − og særlig i januar 2015.
Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-9 var 16.173 tonn (15.864 tonn uken før) til pris kr. 39,10 (41,77) per kg.
Stor, større ... Japanske MOL har kontrahert 4 x 20.150 teu containerskip ved koreanske Samsung HI. Dette sies å være de største containerskipene som noen sinne har vært kontrahert. Pris per skip er $154,89 mill.
I en separat handel har samme MOL inngått langsiktige certepartier for ytterligere to skip i denne størrelsen med Shoei Kisen Kaisha. Disse skal bygges i Japan ved Imabari Shipbuilding.
Alle de seks skipene skal leveres i 2017 og skal inn på traden fra Fjerne Østen til Europa. Dimensjonene er 400 x 58,8 m. Skipene er forberedt for å kunne modifiseres til å bruke LNG som drivstoff.
Til tross for vanskelig tider klarer Maersk Line å fremvise gode resultater med pluss $2,34 mrd. for 2014. Fraktratene falt med 1,6%, men utgiftene falt mer og volumene steg med 6,8%. Rederiet har fortsatt til hensikt å bestille nye skip dette året.
Golar LNG Limited og Rosneft Oil Company har inngått MoU vedr. samarbeid innen floating liquefaction (FLNG) og transport av naturgass. Det omfatter blant annet bruk av Golar GoFLNG fasiliteter i Latin-Amerika. Rosneft er Russlands tredje største gassprodusent.
Ifølge EIA data steg de amerikanske råoljelagrene også denne uken, til 444,4 mill. fat som sies å være de høyeste lagrene ‘on record’. Det antas at lagrene nå er ca. 60% fulle.
De store oljetraderne nyter tilværelsen med lavere oljepriser fordi det åpner for mer pris volatilitet som igjen åpner muligheter for traderne. Det gjelder blant annet Glencore som er optimistisk for 2015. Dette gjelder blant annet tidspunkt for kjøp, lagring og salg av olje.
Lavere kontraheringsaktivitet globalt. I løpet av årets første to måneder er det bestilt 129 skip som er 55% færre skip (på årlig basis) enn i 2014. Det må nevnes at de to første månedene av 2014 var meget aktive på denne fronten og stod for en tredjedel av hele årets kontrakter.
Grimaldi Group, som er verdens største passenger- & car-ferry selskap målt i kapasitet, er i ferd med å kontrahere fem store bilskip – 7000 pbe kapasitet - til verdi $300 mill. som skal frakte biler for Fiat Chrysler Automobiles. Flere kinesiske verft er på short-listen
Prisen for jernmalm falt under $60 per tonn for første gang siden 2009 ettersom Kina forsøker å redusere overkapasiteten innen stålindustrien.
Kinas forbruk av stål falt for første gang på 30 år i 2014. Men produksjonen fortsetter likevel – de 10 første dagene i februar økte den med 8,1% fra gjennomsnittet for 2014. Så hvor ender alt stålet (i tillegg til at eksporten har økt betydelig).
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).