AAS 1502 ST

Ny brønnbåtkontrakt

En nybyggingskontrakt er inngått mellom selskapet Norsk Fisketransport A/S, Kolvereid, og Aas Mek. Verksted A/S på bygging av en ny brønnbåt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Nybygget får byggenr. 189 og er av verftets eget design av type AAS 1502 ST, med en lastekapasitet på 1500 m3. Nybygget skal leveres til ferien 2012 og vil da gå inn på fast charter for oppdrettsselskapet Mainstream.
Denne brønnbåttypen er designet med Aas mek. sitt nye spesielle forskipet med "høy bulb", som gir lavere drivstoff forbruk og en langt bedre bevegelse i grov sjø enn tradisjonell utforming.
Båten er arrangert for transport av levende fisk i lukket og åpent system, og er spesielt arrangert for å ha full kontroll på alt sirkulert vann som strømmer gjennom lasterommet for oppsamling av lus under transport, avlusing og sortering.
Videre er nybygget designet for å trykklosse over sorteringsmaskin, uten bruk av vakuum pumpe for mest mulig skånsom behandling av fisken.
Dette er det tredje nybygget verftet leverer til dette rederiet, som har 7 brønnbåter pr i dag og har vært i brønnbåtnæringen i mange år.
Verftet ser på denne kontrakten med Norsk Fisketransport A/S som meget viktig og kjekt at de på nytt velger å gå for nybygg med deres design.
Denne kontrakten vil bidra til å sikre full aktivitet ved verftet til midten av 2013.
Nybygget vil få følgende hoveddimensjoner;
Lengde o.a. 62,86 m, Bredde 12,00 m og Dybde i riss 5,9 m.
Lastekapasiteten vil bli på 1500 m3 fordelt på to lasterom med skyveskott og trykk laste- og lossesystem. Båten vil ha innredning for 10 personer.
Nybygget er designet for overtrykks lossing over sorteringsmaskin og smolt teller, slik at sortering av fisk kan gjøres uten bruk av vakuum pumpe for mest mulig skånsom behandling av fisken.
Videre vil nybygget bli utstyrt med vakuumpumpe, fisketellesystem for lasting og lossing, spesielt arr. for smolt telling, Ozon desinfeksjons anlegg, system for overvåking og regulering av oksygen- og PH nivå i vannet i lasterommet, oksyginerings- og resirkulasjonssystem for føring av fisken i lukket system, RSW anlegg, automatisk vaskesystem for lasterom og rørsystem,
UV anlegg for desinfisering av sirkulert vann til og fra lasterommet m.m..
Båten er spesielt designet og arrangert for å ta vare på alt vann i.f.m. både avlusing og sortering av fisk, der alt vann som går overbord blir kjørt gjennom filtersystem for oppsamling og destruering av lus m.m.
Skrog til nybyggene vil bli bygget ved Aas Mek. sitt samarbeidsverft i Riga, Latvia, og vil ventelig komme til norge for start utrustning på nyåret 2012.