Skjulte svakheter førte til at arbeidsbåt sank i Skottland
Et ødelagt festeøye laget hull i skroget, deretter sviktet vanntett dør på «Julie Anne».
Årsaken til at arbeidsbåten for lakseoppdrett, «Julie Anne», sank i sommer, har blitt avslørt for første gang av eieren Scottish Sea Farms (SSF), skriver nettstedet Fishfamingexpert.
Den 15 meter lange båten sank ved fortøyningen ved lokaliteten Fiunary i Skottland om morgenen 4. juli. Ingen var om bord på båten da ulykken skjedde.
SSF helse- og sikkerhetssjef Gerry McCormick sa at en kombinasjon av "uheldige hendelser" førte til forliset.
En av båtens festeøyer sveiset til skroget for kjettingen som holder dekkfendere festet til siden av båten – brøt og laget et hull i skroget. Vann kom inn i båten, og en angivelig vanntett intern dør sviktet, noe som førte til forliset.
Slitasje
– Ett av festepunktene hadde svekket seg etter år med slitasje da båten kom inntil merdene under rutinemessige operasjoner, forteller McCormick til SSFs personalnyhetsbrev, The Source.
– Den brøt til slutt og penetrerte skroget, og vann kom inn, fylte de fremre og midtre tomrommene og overmannet en vanntett dør som dykkere observerte hadde vært lukket.
– Neste morgen mottok teamet en melding om at fartøyet lå lavt ved baugen. Da de ankom stedet, hadde fartøyet sunket.
Rask respons
Forliset utløste en rask respons fra SSFs marineteam, spesialistpartnere og Maritime and Coastguard Agency, som hjalp til med å begrense enhver miljøpåvirkning og sikret sikkerheten til laksebestanden ved Fiunary.
En kompleks bergingsoperasjon resulterte til slutt i at båten ble hevet og tauet til Spelve på Mull, hvor hovedårsaken til hendelsen ble bekreftet.
«Julie Anne» er nå blitt tauet til Macduff på østkysten av Skottland, hvor hun ble bygget i 2015, for å gjennomgå en ombygging.
Kilden rapporterer at hendelsen har ført til en inspeksjon av rundt 60 SSF-fartøy, hvor ingen ble funnet å være i fare. En pågående gjennomgang av vanntette dører vil bli fullført innen slutten av året.
Et ytterligere sikkerhetstiltak vil se HDPE-matter, som allerede er en funksjon på nye båter, rullet ut til eksisterende fartøy, og erstatter dekkfendere ved vannlinjen på arbeidssiden av båten, til en kostnad på rundt £4,000 per fartøy, opplyser McCormick.