Første Havyard Wave Edition design klart til utrustning
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Omfattende forskning ligger bak Havyards WE-design. Det første skroget med det karakteristiske designet ankom denne uken til Havyards verft i Leirvik for videre utrustning.
Etter fire ukers slep fra Tyrkia, ankom Havyards nybygg nr 120, «Polarsyssel», verftet i Leirvik i går. Skroget skal nå ferdigstilles der, og skal leveres til det islandske rederiet Fafnir Offshore ved utgangen av august i år. Nybygget er det første av designet 832L L WE, og skal blant annet gå i oppdrag for Sysselmannen på Svalbard.
Anvendt forskning
Siden 2011 har Havyard gjort omfattende forsknings- og utviklingsarbeid med fokus på skroglinjene, og hvordan dette kan påvirke slag, bevegelse, og ikke minst drivstoff og utslipp. For å oppnå vesentlig forbedring må man se på alle detaljer – ikke bare propell og baug. Både MARINTEK og MARIN, som er blant de ledende forskningsmiljøene i Europa, har aktivt blitt nyttet i utviklingen. I tillegg har Havyard svært god nytte av de avanserte målingene som er gjort ved eget verft på alle prøveturer siste årene. – Der får vi kontroll på eventuelle avvik mellom simuleringer og det virkelige liv. WE-konseptet er således et resultat av samarbeid på tvers av mange fagdisipliner i Havyard Group, der visjonen «Improving life at sea» hele tiden har ligget i bunnen, sier Design Manager i Havyard Design & Solutions, Arve Helsem Leine. – Havyards WE-design er lett gjenkjennelig, men for Havyard er dette mye mer enn en designvariant og en signatur, forteller designeren. – Det karakteristiske med designet er den slanke, strømlinjeformede baugen med tilhørende bulb, samt finner i akterskipet. Disse finnene sørger for optimal vanntilstrømning til propellene og øker virkningsgraden vesentlig uten at skipsmotstanden går opp. Testresultat og simuleringer har vist at både motstand og propelleffektivitet blir påvirket på en svært gunstig måte, forklarer han.
Teori og praksis
Det er essensielt å vite om endringer i designet gir en faktisk gevinst i praksis, eller om det bare er teoretisk. Derfor har Havyard deltatt i et prosjekt ledet av en forskningsinstitusjon, der fokuset har vært å utvikle nøyaktige metoder og verktøy for å måle ytelser på selgende fartøy. MARIN (Maritime Research Netherlands) har bidratt til å instrumentere opp fartøyet, samt gjøre vind-, bølge- og strømmålinger i Sognefjorden. Alt dette har i kombinasjon blitt nyttet til utvikling av det nye konseptet.
Prosentverdier blir ofte oppgitt uten å referere presist til hva man sammenligner med, når besparelser for nye konsept blir angitt. Havyard har derfor lagt ressurser i å sammenligne det nye designet med en helt identisk båt med det konvensjonelle konseptet. – Dette gjør at vi kan være svært konkrete på forbedringene og under hvilke forhold de gjelder, sier Helsem Leine, som kan fortelle at drivstoffbesparelsene vil være fra 20 til 33%, avhengig av bølgehøyde.
Det er valgt en tredeling av maskineriet og propulsjonen. Det betyr at det er tre systemer som er helt uavhengige av hverandre, og man oppnår en veldig god redundans og bedre sikkerhet mot feil i kritiske operasjoner. Man oppnår også med dette det beste ERN-tallet til DNV, som gir et bilde på båtens evne til å beholde sin posisjon i DP under gitte værforhold.
På Svalbard halve tiden
Halvparten av året skal båten gå på langtidschart for Sysselmannen på Svalbard. Fartøyet er designet, arrangert og bygget etter Sysselmannens krav. Det vil si at den har isforsterket skrog med isklasse ICE 1B, og for å kunne operere i de værharde områdene rundt Svalbard har den også Winterized Basic klasse. Et demonterbart helikopterdekk er montert midtskips, og det er også arrangert Refuelling System for helikopter om bord. Fordi det også er stilt krav om å kunne utføre nødslep, er det montert en slepevinsj på hoveddekk. Innredningsmessig er det også arrangert etter Sysselmannens krav, mellom annet når det gjelder lugarer, konferanserom og operasjonsrom.
Båten skal resten av året gå som en vanlig PSV (Platform Supply Vessel). Dette er ivaretatt ved et stort arbeidsdekk, der alt areal kan nyttes uten overheng. Etter innspill fra operatører er det valgt en lav Cargo rail for bedre innsyn fra rigg. For å bedre sikkerheten til mannskapet under lasting og lossing ved rigg, er det montert et system som sikrer losseslangene. Fartøyet har også god lastekapasitet, og er i tillegg arrangert og bygget for oljevernberedskap.
Islandsk pioner
Steingrímur Erlingsson, administrerende direktør i Fafnir Offshore sier de valgte Havyards design på grunn av lavt drivstofforbruk og de svært effektive finnene fartøyet har. – Havyard har virkelig vist seg profesjonelle, og har en erfaring som er viktig for oss, sier Erlingsson, som er glad for å skulle få denne båten i Sysselmannens tjeneste. Fafnir Offhore er det første rederiet fra Island som har bestilt en offshore båt og det er store forventninger på Sagaøya til hva denne satsningen kan føre til videre.
Nøkkeldata Havyard 832 WE:
- Lengde: 88,50 m
- Bredde: 17,60 m
- Fart: 15 knop
- Dekkstørrelse: 850 kvadratmeter
- Mannskap: 30 personer
- Dødvekt: 3700 tonn